معرفی ساز و تاریخچه کاخن

ساز کاخن(کاخون)

نام ساز به لاتین
cajon
معنی اسم ساز
به معنی جعبه(جعبه میوه)/صندوق-صندوقچه
نوغ دسته ساز
کوبه ای
زادگاه اصلی ساز
کولی ها و  مردمان بومی اسپانیا
رایج ترین نقاط جغرافیایی
بیشتر در افریقا-آمریکا-فیلیپین-اسپانیا رایج است.

ساختار ظاهری ساز

ابعاد

مکعب مستطیلی که پنج وجه ان را لایه ای نه چندان زخیم از چوب به ضخامت(2 الی 3/2) تشکیل میدهد . و  وجه ششم از یک لایه تخته سه لای نازک تشکیل میشود .که وجه ششم را تاپا(tapa) مینامند . حفره ساز را (sound hole) مینامند.

صفحه چوبی تاپا ازپنج وجه دیگر ساز جداست و با تعدادی پانچ مخصوص در جند نقطه مشخص به کاخن متصل میکنند.

انواع کاخن/کاخون

کاخن های موجود در مارکت های داخلی و یا جهانی

کاخن رگلاژی_کاخن ثابت

کاخن رگلاژی

مانند کاخن های دیگر(کاخن ثابت) درای سیم یا فنر هستندو قابلیت تغییر صدا دارند .کاخن های فنری دارای قابلیت شل و سفت شدن فنر دارند که در میزان پخش شدن صدا موثر هستند و در نوع سیمی قابلیت کوک شدن همانند گیتار و ویالون را دارا هستند که میتوان از طریق کوک ها در نوع سیمی کاخن هی رگلاژی صدا را بم و یا زیر کرد.

کاخن های ثابت

کاخن هایی که بر روی سطوح(سطح صاف) قرار میگیرند و دارای سیم هایی مانند سیم گیتار در پشت صفحه تاپا د ساختار داخلی ساز قرار میگیرند .کاخن های ثابت بر خلاف کاخن های رگلاژی(سیمی-فنری) قابلیت تنظیم ندارند که این موضوع ربطی به حرفه ای بودن ساز و یا مبتدی بودن ان ندارد.
کاخون
خرید انواع کاخن از هنرآهنگ

 فاکتور های موثر در نوع صدای استخراج شده از ساز کاخن/کاخون

اندازه و شکل کاخن/کاخون
جنس-نوع و ضخامت چوب مورد استفاده در ساختار ساز
اندازه و محت تعبیه ی حفره ی صدا(sound hole) در کاخن/کاخون
که تمامی این فاکتور ها و شاخصه ها در زیری و بمی صدای استخراج شده از ساز _حجم و طنین صدای ساز موثر هستند .

نوع صدای حدودی ساطع شده از ساز

صدایی گز مانند و خاص و لرزشی که کم یا زیادی آن بم یا زیر بودن ان بسته به نوع کاخن و نوع تنظیمات و کوک ساز است.

نوع و طریقه استفاده از ساز کاخن/کاخون

نوازنده کاخن به مانند نشستن بر روی یک جعبه به روی ساز کاخن مینشیند به طوریکه صفحه ی مشخص شده برای نواختن ساز(tapa) هم راستا با جلوی بدن شخص نوازنده قرار بگیرد و هردو دست ها به راحتی به صفحه مورد نظر دسترسی داشته باشند .

تاریخچه ساز کاخن/کاخون

ساز کاخن/کاخون به لحاظ فیزیک و صدایی که دارد بیشتر به عنوان ساز مکمل در کنار سازهای مکمل دیگر یا مستقل بکار میرود . سازهایی مانند (گیتار-گیتار الکتریک-درام-تمپو(داربوکا)-تنبک-ساکسیفون-دف و….

کاخن در بدو خود بیشتر در موسیقی های محلی و بومی اسپانیا و جغرافیایی امریکای لاتین  بکار میرفت که بیشترین استفاده از ان در سبک موسیقی فلامنکو -جز(جاز) ولیبا فراگیر شدن این ساز در عرصه جهانی که دستخوش مهاجرت توسط افریقایی تبارهای بخوصوص پرو بهبوده است جایگاه خود را در عرصه موسیقی با تاریخچه پیدایش نه چندان زیاد که دارد به خوبی پیدا و گزیده است .

کاخن/کاخون در موسیقی ملی و داخلی ایران به یکی از عناصر شور انگیز و مهم تبدیل شده است که در تمارین موسیقی و چه درسطح حرفه ای و اجراهای زنده و صحنه ای و چه در ضبط و تولیدات محتواهای موسیقی بسیار پر کاربرد واقع شده است .

کاخن/کاخون به لحاظ حالت و فرمی که دارد و نوع نین صدا  فرم نواختنی که دارد سازی جوان پسند و مدرن به حساب میاید .

این ساز کاربرد بسیار زیادی در انواع جشن ها-کنسرت ها-هم نوازی ها و تک نوازی ها و چه در اجراهای غیر حرفه ای همچون جشن های خانوادگی و چه در اجراهای خیابانی بسیار فراگیر شده است . کاخن در عرصه ی جهانی و مخصوصا در زادگاه خود بیشتر در کنار گتار قابل تصور و گنجایش است .

کاخن در موسیقی های cajon de rumba(موسیقی رومبای کوبایی) و در موسیقی cajon de tupeo(موسیقی اصیل و محل مکزیک) کاررد فراوانی دارد .

کاخن به لحاظ نداشتن قدمت  و تاریخچه زیادی که دارد که در ابتدای قرن هجدهم عرصه شد و تا اواسط قرن هجدهم میلادی به اوج محبوبیت و شهرت خود رسید محبوبیت و شهرتی که همچنان نام  آنرا با خود به یدک میکشد . و در اوایل قرن بیستم میلادی دستخوش تغییراتی در ساختار ظاهری و صدادهی این ساز به وجود امد.

https://honarahang.ir/wp-content/uploads/2021/04/%DA%A9%D8%A7%D8%AE%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%B1-600x600.jpg
خرید کاخن hoor آنلاین

ملت اسپانیا و موسیقی بوم انها به لحاظ نوع سبک موسیقی منحصر به فردی که دارند در ابتدا کاخن را همراه با ریتم دست و رقص و اوازی که مختص جغرافیایی خود بوده است بکار میبردند و کاخن را عضوی جدا نشدنی از از فرهگ و موسیقی خود به ویژه موسیقی سبک فلامنکو(گیتار) و موسیقی محلی و بومی خود میدانند و جایگاه کاخن/کاخون برای انها همانند جایگاه دف و تنبک نزد ملت ایران است که جایگاهی غیر قابل افول در صنعت بزرگ موسیقی اصیل ایران دارد.

 

درک ان شاید عجیب و جالب انگیز باشد که بدانید که کاخن/کاخون(به معنی جعبه)در ابتدا در واقع جعبه میوه ای بوده است. که بومیان اسپانیا و کولیان انرا به نوازش در میاوردند و دلیل نامگذاری کاخن/کاخون بر روی این ساز همین موضوع است به معنی جعبه. چون در ابتدا در واقع جعبه میوه بوده است که بسیار هوشمندانه به مرور زمان و سیر مسیری که مهاجرت کرده است. دستخوش  تغییر و بهبود سازی شده و تبدیل به نوع امروزی خود شده است که ما آنرا کاخل/کاخون صدا میزنیم.

پیشرفت ساز کاخن

کاخن/کاخون در طی زمان از حیطه ی  یک ساز محلی خارج شد که توسط  افریقایی تبار های پرو و بردگان مرکز و غرب افریقا به امریکا اورده شد. که از انها به عنوان حقیقی ترین وارثان کاخن یاد میشود.

و به نظر شخصی خود من به جرعت میتوانم بگویم که خدمتی که سیاهپوستان به موسیقی و اللخصوص موسیقی جز/جاز کرده اند در صنعت موسیقی جهان بی سابقه است و شایسته تحسین وستایش فراوان است .

فروشگاه موسیقی هنر اهنگ عرضه کننده انواع ساز و ادوات موسیقی اماده ارسال کاخن/کاخون های زیبا و خوش صدا مطابق میل سلیقه و هدف شما هنرمندان و هنردوستان و علاقه مندان به این ساز جهانی است. .

https://honarahang.ir/wp-content/uploads/2021/04/%DA%A9%D8%A7%D8%AE%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%B1-1-600x600.jpg
خرید کاخن آنلاین

 اینستاگرام فروشگاه انلاین-حضوری ساز و ادوات موسیقی هنر اهنگ

honarahang.ir

ادرس فروشگاه مرکزی هنر اهنگ

گیلان-رشت-گلسار-بلوار دیلمان-هایپر مارکت دیلمان-طبقه سوم-واحد 16

تلفن تماس

32130483_013

09111436760

 

برگشت به بالا