چرا باید فلوت ریکوردر یاماها را انتخاب کرد؟

فلوت ریکوردر

دلیل انتخاب فلوت ریکوردر یاماها

فلوت ریکوردر

 

اگر به دنبال خرید فلوت ریکوردر هستید حتما در بازار با نام‌های متنوعی مواجه شدید.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام دیجی صدا، از جمله برندهای پرفروش در بازار ایران می‌توان به سوزوکی، سوان و یاماها اشاره کرد. امروز قصد داریم درباره فلوت ریکوردر یاماها با شما صحبت کرده و چند مدل محبوب آن را بررسی نماییم.

علی ­رغم آوازه نه چندان خوب در کلاس­ ها یا تصویر اشتباه در ذهن تازه­کاران، در واقع سختیِ خوب نواختن فلوت ریکوردر، همانند سایر آلات موسیقی است. طبق قواعد آموزش موسیقی، هیچ جایگزینی برای تمرین و تکرار سخت وجود ندارد.

اما یک ساز خوب قطعا به شما کمک خواهد کرد، بنابراین انتخاب ساز مناسب خیلی مهم است. یک فلوت ریکوردر استاندارد مانند فلوت ریکوردر یاماها برای سناریوهای موسیقیایی متنوعی از قبیل: تک­­نوازی، کانسورت ریکوردر و گروه­‌های موسیقی ترکیبی مناسب است.

انواع فلوت ریکوردر یاماها

فلوت ریکوردرها در اندازه­‌های مختلفی ساخته می‌شوند. انواع اصلی آن، از کوچک به بزرگ، عبارتند از: سوپرانینو، دسکنت (سوپرانو)، تربل (آلتو)، تنور و باس. اندازه­‌های بزرگ­تر خیلی نادرند و فقط در تجهیزات کانسورت­‌های بزرگ دیده می‌شوند.

برای نواختن راحت هر فلوت ریکوردری که بزرگ­تر از تنور باشد، به دلیل سایز بزرگ­شان به بند دور گردن نیاز است. کودکان معمولاً با ریکوردر دسکنت آموزش را آغاز می‌کنند ولی تا جایی که رپرتوآر در نظر گرفته شود، منعطف ­ترین مدل، تربل سبک باروک است.

مدل‌های مختلف فلوت ریکوردر یاماها در چند دسته کلی تقسیم ­بندی می‌شوند:

. فیف (Fife)

. سوپرانینو (Sopranino)

. سوپرانو/دسکنت آموزشی (School & Classroom Soprano/Descant)

. سوپرانو/دسکنت چوبی (Wooden Soprano/Descant)

. آلتو/تربل پلاستیکی (Resin Alto/Treble)

. آلتو/تربل چوبی (Wooden Alto/Treble)

. تنور، باس و گریت باس (Tenor, Bass & Great Bass)

محدوده نت 

فلوت ریکوردرها محدوده کاملی از نت‌های نیم گام دو اکتاوی دارند، هرچند آنها سازهای انتقالی نیستند ولی امکان نواختن نت ‌های بالاتر از این­ها نیز بسته به ساز و مهارت نوازنده وجود دارد.

پایین­ ترین نت فلوت ریکوردر یاماها معمولا روی C و F نواخته می ­شوند، که این اتفاق با سایز فلوت مطابقت دارد و به ترتیب عبارت است از: باس F، تنور C، تربل F، دسکنت C و سوپرانینو F. ریکوردرهای دسکنت و سوپرانینو صدایی یک اکتاو بالاتر از نت نوشته شده تولید می‌­کنند.

همه آنها در کلید سل نوشته  می ­شوند به غیر از باس که در کلید باس نوشته می‌شود و اکتاو بالاتری از نت نوشته شده را تولید می‌کند.

مواد و سازنده‌های فلوت ریکوردر یاماها

مبتدیان، مخصوصاً کودکان، اغلب با سازهای پلاستیکی آموزش می‌بینند، اما فلوت ریکوردرها از قدیم از چوب ساخته می‌شدند. نوازنده‌ای که قصد خرید مدل چوبی را دارد، باید به سنی رسیده باشد تا متوجه شود جویدن تکه‌ای از ساز که در دهان قرار می‌گیرد کار درستی نیست.

برخی شرکت ­ها به ­منظور حل این مشکل، ریکوردرهای دسکنت نسبتاً ارزانی تولید می‌کنند که بدنه چوبی و قطعه دهانی پلاستیکی دارد.

بررسی ۴ مدل فلورت ریکوردر یاماها

 فلوت آلتو یاماها   YRA۳۱۴

این مدل از سری ریکوردرهای آلتوی یاماهاست. جنس بدنه آن از رزین (پلاستیک ABS) استاندارد و مورد تایید بوده و از ۳ قطعه تشکیل شده است. فلوت ریکوردر یاماها YRA۳۱۴ در نت F کوک می‌شود و سیستم انگشت­گذاری آن، باروک می‌باشد.

صدای این مدل به ریکوردر چوبی نزدیک است. به علت جنس با کیفیتی که در طراحی آن استفاده شده دوام مناسبی دارد و نگهداری از آن راحت است. استفاده از این مدل به کسانی که قصد یادگیری نواختن فلوت ریکوردر را دارند توصیه می‌شود. البته قیمت آن کمی بیشتر از سایر محصولات آموزشی است.

فروشگاه هنر آهنگ ، فروشگاه ساز و ادوات موسیقی در رشت آماده ارسال قلوت ریکوردر های ساز زیبا و خوش صدا به سراسر کشور می باشد .

فلوت آلتو یاماها   YRA۲۷

جنس بدنه این مدل نیز از رزین ABS است، ۳۰ سانتی متر طول و ۳۰۰ گرم وزن دارد و از ۳ قطعه تشکیل شده است. فلوت ریکوردر یاماها  YRA۲۷در نت F کوک می‌شود و سیستم انگشت­ گذاری آن، آلمانی است.

استفاده از این مدل راحت بوده و در کنار صدایی غنی، دقت نت بالایی دارد. بنابراین هم مبتدیان و هم حرفه ­ای ­ها می‌توانند از آن استفاده کنند. از نظر قیمت در میانه طیف انواع فلوت ریکوردر یاماها قرار دارد.

فلوت سوپرانو یاماها   YRN۳۰۲B

یک ریکوردر ۲ قطعه­ ای از جنس پلاستیک ABS که در نت F کوک می‌شود و سیستم انگشت گذاری آن، باروک است. فلوت ریکوردر یاماها YRN۳۰۲B از سوپرانو کوچکتر بوده و نسبت به آن صدای زیرتری دارد. این مدل یک ساز انتقالی به حساب می‌آید.

صدادهی در سازهای انتقالی پایین‌تر از چیزی است که نوشته می‌شود. به همین علت این مدل فلوت ریکوردر یاماها جزء مدل‌های آموزشی قرار نمی گیرد و اغلب افراد حرفه­ ای و خبره به سراغ آن می‌روند.

فلوت  یاماها   YRF۲۱

یاماها دسته ­ای از فلوت ریکوردهایش را تحت عنوان فیف (Fife) عرضه می‌کند. این فلوت به صورت افقی (همانند فلوت‌های کلیددار) نواخته شده و کار با آن بسیار راحت است. جنس آن از پلاستیک ABS استاندارد بوده و از ۲ قطعه تشکیل شده است. در نت دو (C) کوک می‌شود و از سیستم انگشت ­گذاری آلمانی بهره می‌برد.

محدوده فرکانسی که این ریکوردر در اختیار نوازنده می‌گذارد از سوپرانو بالاتر بوده و در محدوده سوپرانینو قرار می‌گیرد. به علت قیمت مناسبی که دارد مبتدیان برای تهیه آن راحت‌تر هستند.

چنانچه به دنبال مدل خاصی و یا قیمت این ساز می‌گردید یا در زمینه خرید آن سوالی دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برگشت به بالا